Persuasive design

Persuasive design zet je in om het koopgedrag van je bezoekers te beïnvloeden. Het gaat er hierbij om dat je een bezoeker een logische website voorschotelt, met voorspelbare processen. Het gaat er om dat je aangeeft dat je betrouwbaar bent en dat jij doet wat je belooft.

Frankwatching.com omschrijft persuasive design als volgt: Bij persuasive design gaat het om het ontwerpen en toepassen van designprincipes die het beslis- en koopgedrag van potentiële klanten beïnvloeden.

Dit klinkt ingewikkeld maar er zijn een aantal duidelijke richtlijnen die je kunt volgen. Onderaan dit artikel staan een aantal links waarop je goede informatie kunt vinden over persuasive design. er is veel over geschreven. Ik wil het even hebben over zes richtlijnen die je nu meteen makkelijk kunt oppakken.

 

Video kijken?

Een leuke video. In het Engels weliswaar maar goed te volgen en begeleid door duidelijke tekeningen.

Liever lezen?

Sociale bewijskracht

“Als iedereen het doet dan zal het wel goed zijn”. Denk hierbij aan scores gegeven door gebruikers aan jouw product of dienst.  Als het hierbij dan ook nog gaat om een beoordeling uit een groep waarmee jij je sterk identificeert dan zal de aantrekkingskracht nog groter zijn.

Voorbeeld sociale bewijskracht

sociale-bewijskrachtBijvoorbeeld bij coolblue.nl; ik kan snel de score zien (4,5 van 5) van een product. Ik kan ook zien hoeveel mensen hier op hebben gestemd. Als namelijk 988 mensen stemmen op de Google Chromecast en het product scoort dan nog steeds een 4,5 dan moet het wel goed zijn!

 

Autoriteit

coolblue1Hierbij gaat het er om dat je onzekerheid wegneemt bij bezoekers. Plaats bijvoorbeeld logo’s van organisaties waarbij je bent aangesloten (bijvoorbeeld thuiswinkel) en wellicht van awards die je hebt gewonnen. Dit moet je niet alleen op de homepage doen en vervolgens er van uit gaan dat men het wel heeft gezien. Een bestelpagina moet vooral vertrouwen wekken. Vlak voordat je bezoeker op die knop drukt moet er de zekerheid zijn dat zijn/haar geld goed en veilig besteed wordt.

Voorbeeld autoriteit

Of plaats een “aanbevolen door” afbeelding. In dit geval gaat het om een aanbeveling van Robert Cialdini, een professor in de psychologie die veel heeft geschreven voer beïnvloeding en naar wie veel verwezen wordt wanneer het over  persuasive design gaat. Dus echt een autoriteit!

autoriteit

Schaarste

Als een product zeldzaam is dan wordt het meer waard. Zo ook met producten die je wilt kopen op internet. Nog maar 1 hotelkamer over! Of nog maar 4 zitplaatsen op deze vlucht! En wij willen er als de kippen bij zijn…

Voorbeeld schaarste

kickstarterBij Kickstarter kun je middels crowdfunding een project steunen. Er staat hier duidelijk hoeveel mensen dit al hebben gedaan en hoe dicht een project bij het doel is. De projecten hebben een beperkte looptijd, op een bepaald moment is het voorbij. Tevens kun je aangeven voor hoe veel geld je wilt steunen, alle(?) projecten hebben echt Limited Editions van hun project, of een extra service oid. Bij zulke succesvolle projecten als hierboven, met zo veel mensen wil iedereen graag horen!

 

Commitment en consistentie

Bind mensen aan je bedrijf. Dit hoeft niet meteen met dure aandelen te zijn maar denk hierbij eerder aan het inschrijven op een newsletter. Dit doet iemand tegenwoordig niet meer zo snel, we krijgen algenoeg mailtjes binnen. Zorg er dus voor dat je aangeeft wat iemand te ‘winnen’ heeft met een inschrijving. Soms is het aanbieden van een sneakpeak voldoende. Of een extra korting op een product.

Blijkbaar werkt het zo, dat wanneer je eenmaal instemt met een klein verzoek, je daarna eerder geneigd bent om in overeenstemming met je eerdere handelen ook een groter verzoek te honoreren.

nieuwsbrief

Screen Shot 2015-05-25 at 21.02.25

Screen Shot 2015-05-25 at 21.10.31

 

Sympathie

Laat mensen positieve ervaringen met elkaar delen over jou of jouw bedrijf. We zijn eerder geneigd om iets aan te nemen of te geloven van een vriend of een bekende. Een van de meest bekende voorbeelden is de Facebook Like Box. Soms kun je zelf prijzen winnen door het Liken van een bedrijf op Facebook. Een bedrijf wint hier dan veel bezoekers mee.

En: stop niet bij de bedankt-pagina. Laat mensen na de aankoop weten wat er gebeurt. Hebben ze inderdaad de juiste keuze gemaakt? Is de boel onderweg?

Voorbeeld sympathie

sympatieAls je op Facebook zit dan ken je het: mensen die aangeven dat ze dit of dat bedrijf “Liken” of dat ze een fijne dag/avond/middag/vakantie hebben op een plek.

 

Wederkerigheid

Voor wat hoort wat. Als we iets krijgen dan voelen we ons bijna verplicht om iets terug te geven. Dit zit diep in ons mensen geworteld. De gift moet echter wel betekenisvol zijn en er moet niet een dwang op zitten om meteen iets terug te krijgen. Het moet belangeloos zijn (of in ieder geval zo overkomen). Nu is krijgen via internet lastig, je kunt niet even iets weggeven maar je kunt hierbij denken aan gratis informatie. Bijvoorbeeld een fysiotherapeut die al een aantal oefening gratis op zijn website zet; wil je meer dan ben je welkom om een afspraak te maken.

Let op: 5 euro korting bij de eerste aankoop hoort hier niet bij want ik krijg mijn ‘kado’ pas nadat ik wat koop!

Voorbeeld wederkerigheid

seats2meet

Het bedrijf Seats2Meet.com verhuurt vergaderruimte. Echter… ze zijn bekend geworden door het openstellen van ruimte aan mensen die willen werken. Je mag daar gratis zitten, er is gratis koffie, er is gratis lunch. Je moet je echter wel openstellen voor gesprekken met anderen, je mag je niet (altijd) afzonderen maar verder zijn er geen verplichtingen. En, wanneer je dan met klant bijvoorbeeld een bespreking wilt houden, dan hopen ze natuurlijk dat je bij hen een ruimte huurt maar dat hoeft niet. Het is een succesvolle formule gebleken aangezien het bedrijf in vrij korte tijd groot is geworden.

 

Let op

Persuasive design is iets anders dan irritant zijn! Een schreeuwende banner is niet persuasive maar irriteert. Je bereikt het tegenovergestelde als iemand dan wegklikt…

 

Links

http://www.frankwatching.com/archive/2011/04/19/persuasive-design-tips-voor-de-beinvloeding-van-onbewust-denken/

http://www.marketingfacts.nl/berichten/de-psychologie-van-het-overtuigen-sociale-bewijskracht

http://www.marketingfacts.nl/topic/de-be%C3%AFnvloedingsprincipes-van-cialdini

Grappig; een boek wat het geheel van de andere kant bekijkt namelijk waarom wij zo makkelijk te beïnvloeden zijn. Namelijk door de zeven zonden: http://evilbydesign.info/ “Interaction Design to lead us into temptation”