User stories

Om goed te begrijpen hoe je je website wilt indelen en welke informatie je wilt tonen is een userstory essentieel. Een user story is een korte, eenvoudige beschrijving over een product vanuit het perspectief van een persoon die dit wil gebruiken. Meestal is dit een gebruiker, een klant of een systeem. Een user story bestaat meestal uit het volgende type zinnetje:

 

Als een <type gebruiker>, wil ik <iets doen> zodat ik  <een bepaald doel bereik>

 

Er is dus sprake van een type mens, een handeling en een doel.

Meestal heb je echter op je website meerdere functionaliteiten. Het kan zijn dat je in beginsel een grote user story hebt, ook wel epic user story genoemd. Bijvoorbeeld: “als koper wil ik producten zoeken zodat ik deze kan kopen”. Het is van belang dat je op een bepaald moment de user story kleiner maakt zodat je per functionaliteit goed voor ogen hebt wat de gebruiker daar wil doen.

De bovenstaande epic user story zou opgesplitst kunnen worden in een user story voor een wensenlijst en een user story voor het winkelwagentje.

Voor de wensenlijst zou de user story kunnen zijn: “Als klant wil ik producten bewaren zodat ik later kan beslissen of ik deze wil kopen” of “als klant wil ik producten bewaren zodat ik ze makkelijk kan vergelijken”.

Voor het winkelwagentje: “als klant wil ik betalen zodat ik de producten kan kopen” of “als klant wil ik veilig betalen zodat ik de producten kan kopen”.

Een user story maak je zelden alleen, het is teamwork.

  1. Maak persona’s (hierover hieronder meer).
  2. Schrijf de epic user story.
  3. Breek deze op in kleinere user stories.

 

Persona’s

Een persona is een fictieve gebruiker van jouw website. Frankwatching.com stelt: “Een persona is een specifieke niet-bestaande vertegenwoordiger van je doelgroep. Meerdere doelgroepen? Dan maken we meerdere persona’s! Persona’s krijgen een gezicht en een identiteit en brengen daarmee de factor mens terug in het ontwerpproces.”

Probeer zo duidelijk mogelijk te beschrijven wie deze persoon is en waar hij /zij van houdt. Maak niet 3 dezelfde soort persona’s maar wissel bijvoorbeeld leeftijd, etniciteit en geslacht af.

Voorbeeld van een doelgroep

Voorbeeld van twee doelgroep beschrijvingen. Op basis hiervan maak je je persona’s.

 

MBTI

Meyers-Briggs Type Indicator.

Dit is een up-to-date indicator waarmee de voorkeuren van mensen worden blootgelegd.

MBTI-model

MBTI-model

De afbeelding komt bij https://orangevalley.nl/mbti-als-basis-voor-conversie-optimalisatie/ vandaan waar uitgebreid vertelt wordt waar de onderdelen voor staan. Grofweg gaat het er om of mensen snelle danwel langzame beslissers zijn EN of mensen rationele danwel emotionele beslissers zijn. In het ideale geval bedient jouw website alle typen beslissers.

Links